Xchat

Neobyčejně podnětnou debatu jsem nedávno absolvoval U tří košťat. Rozhodl jsem si ji zapsat do deníčku, abych na ni nezapomněl a mohl si ten dobrý pocit kdykoliv připomenout. Toto je upravená verze, jak mi ji poslal Cornelius, aby se to dalo číst hezky zeshora. 🙂

 

……. začátek jsem nechytil. Debata začala rozporem, zda dělit či nedělit sílu na polaritu. Oponenti tvrdili, že lépe se silou pracovat v celku než ji dělit na ženskou a mužskou.

 

Zahrada: Cornelius.D: už ses někdy zkoušel před spaním modlit k univerzu? je to velmi neosobní… uctívat Boha a Bohyni s celou tou krásnou mytologií je mnohem zábavnější 🙂
Cailean: no ale já jsem to zkoušela, a je jednodušší se modlit k bohu než k bohyni a bohu i přes jejich mytologii nemyslíš?
Zahrada: dělit/nedělit…. ani jedno není lepší než druhé… vtip je jenom v použitelnosti a aplikaci v reálném životě… a to je věc individuální
Zahrada: dovedu pochopit, že někdo dovede navázat intimnější kontakt s univerzem než s trojnou bohyní (vědec například)

Zahrada: Cailen: Pokud je to pro tebe lepší a nechybí ti vnímání ženského aspektu síly, je to ideální volba v tvém případě.

Cailean: ale takhle to není, špatně si mě pochopil, já bohyni a boha spatřuji v jedné osobě
Cornelius.D: Nesouhlasím. Pro mne je uvědomění, že jsem součástí něčeho většího přínosnější než modlitba k bohyni. Cítit univerzum  a zase se dá pojmenovat všelijak  je osobnější a myslím, že to člověka posunuje více k chápání vesmíru i existence. Bůh a Bohyně jsou rozptýlená energie…
Zahrada: Cailean: v čemž já osobně nevidím žádný problém… pokud ti víc vyhovuje vnímat je jako jednoho Boha, pak je pro tebe ideální křesťanství, islám nebo judaismus… popř. jiné monoteistické přístupy

Zahrada: Cornelius.D: já si myslím, že pocit sounáležitosti s vesmírem a modlitba k Bohyni může být za jistých podmínek jedno a totéž
Cornelius.D: Zahrada: já to také tak beru… Ale Caileanina otázka mne překvapila…
Zahrada: Cornelius.D: nevidím žádný rozpor nebo důvod to srovnávat

Cailean: myslím, že stále nechápeš, křesťanství s jejich bohem opravdu berou boha jen jako mužský princip.ale já to co vše stvořilo vnímám jako jednu osobu obsahující vše
Zahrada: Cailean: no pak třeba šamanismus… Velký Duch (Great Spirit)… hmm?
Zahrada: Cailean: navíc ne všichni křesťané berou Boha jako muže…. myslím, že se mezi nimi najde mnoho takových, kteří by se s tebou bezvýhradně shodli.

Cailean: myslíš, že se všichni musí někam zařadit?
Zahrada: Cailean: ne… nikdo nic nemusí… to si myslím
Zahrada: Cailean: pro mě za mě ať si každý dělá co chce
Cornelius.D: Zahrada: Já však vidím důvod to srovnávat… Máme jednu sílu…Nazvěme Ji Great Spirit 🙂 …a jejím rozdělením získáme Pána a Paní…Co je lepší pak mít v úctě? Části a nebo celek?
Cailean: no to je zajímavá otázka?
Zahrada: Cailean: Pokud však pracujeme se silou, je lepší následovat určitou strukturu a chodit po prošlapaných stezkách…
Cailean: jako třeba v křesťanství řazení do církví, protože ty ti ukazují správný směr:)

Zahrada: Cornelius.D: je to velmi individuální… pokud ti víc vyhovuje neosobní vyjádření (Great Spirit, Buddha, Bůh), nemá cenu se Wiccou dále zdržovat…
Cailean: tobě bůh připadá neosobní ?
Cornelius.D: Zahrada: A však zase tím vystává otázka, zda vyšlapaná stezka je nejlepší. Zda se nevyplatí šlapat novou s jiným úhlem pohledu…

Zahrada: Cailean: je to spíš o struktuře náboženské praxe… správný směr si najde každý sám

Zahrada: Cornelius.D: prošlapávání nových stezek je velké lákadlo nezřídka končící nevalně nebo šumící do ztracena…
Cornelius.D: Zahrada:Souhlasím s tím, že je lepší pracovat s tím co je nám blíže….Ale netvrdil bych že Velký Duch musí být zákonitě neosobní…
Zahrada: cailean: Tak, jak ho bereš ty, rozhodně…

Cornelius.D: Zahrada: Všechny stezky, i ty po kterých jdeme teď, byly kdysi vyšlapávané…

Zahrada: Cornelius.D: to já taky netvrdím… já jen říkám, že mi to tak připadá a proto jsem teď Wiccan a ne buddhista
Cailean: tak teď si mě fakt dostal, takovou odpověď od někoho jako ty bych nečekala
Cornelius.D->Zahrada: Moc se Ti omlouvám za to, jak Ti dáváme zabrat :))))
Zahrada: Cornelius.D: souhlasím… každá stezka je vyšlapaná, kromě té, po které ještě nikdo před tebou nešel… velmi logické

Zahrada->Cornelius.D: to je v pohodě…. výborná debata…
Zahrada: Cailean: kterou odpovědí?

Cailean: že bůh, jak ho beru já, je neosobní. To bylo fakt dobrý.
Cornelius.D: A otázka hlavní… Může být wiccan Ten, kdo nebere takový důraz na Pána a Paní, ale na něco nad nimi?
Zahrada: Cailean: čti pozorně… já napsal, že připadá neosobní mně… to neznamená, že nemůžeš mít jiný názor

Zahrada: Cornelius.D: v zásadě ano, pokud jeho praxe vychází z konceptu polarit.

Cailean: ale to já přece vím, že si nenapsal, že si to tak myslím já.Ale dost slovíčkaření
Zahrada: Cornelius.D: ve skutečnosti je ale pro takového člověka Wicca spíš brzda… protože Wicca je totálně o polaritě
Zahrada: musím jít, mějte se… dík za skvělou debatu
Cornelius.D: zahrada: Mno, už vím o čem si napíši článek…Myslím, že wicca nemusí být zákonitě brzda…   Měj se, směj se…

Cailean: Nevím, jestli by pro mě byla wicca brzda, ale jednoznačně bych zůstala nepochopena wiccany

Zahrada: ad slovíčkaření: když říkám, že mi přijde neosobní, nemyslím tím, že neosobní JE. v tom je dost velký rozdíl… pro mě
Zahrada: Cornelius.D: tak ne brzda… ale prostě způsob, kterým pracuje se silou Wicca takovému člověku nemůže vyhovovat

Cailean: asi si mě vážně pochopil jen zčásti, ale to nevadí
Zahrada: Cailean: Myslím, že wiccani by tě chápali (já určitě)… spíš ty bys měla problémy s pochopením Wiccanů 🙂
Cailean: ale to se mýlíš

Cornelius.D: I v univerzu stojí proti sobě síly, které zapříčiňují běh vesmíru… Já beru v potaz síly Jin a Jang…

Zahrada: Cailean: Myslím, že tě chápu velmi dobře… když říkám např. Síla…. taky tím myslím Boha a Bohyni jako jedno..
Zahrada: Cornelius.D: jo… to je v podstatě totéž… Trojná Bohyně a Rohatej jsou jen nám bližší archetypální formy
Zahrada: Cailean: tím líp 🙂
Cornelius.D: Zahrada: toto by chtělo vyřešit u čaje a dýmky…

Cailean: no to už se skoro blížíme, když budu pracovat jen se sílou nebudu ji nazývat jmény, je to v rozporu s tím, co říká wicca?
Zahrada: Cailean: Není to v rozporu vůbec! Právě naopak! Na druhou stranu není jediný důvod, proč takové cestě říkat Wicca
Cornelius.D: Zahrada: Archetypy…Ano jsou blíže Evropanům, ale mám pocit, že to mírně svádí k tomu, chápat je značně persifikovaně…

Zahrada: Cornelius.D: ano… právě v tom spočívá jejich jisté omezení, ale zároveň i největší výhoda… podvědomí má rádo obrazy. 🙂 neumí komunikovat slovy jako „Velký duch“ 🙂
Cailean: Ale ty si wiccan říkáš, takže mi chceš říct, že když Sílu nazýváš bohyní a bohem jsi wiccan, ale když ji tak nenazýváš, wicca ti nemá co nabídnout?
Cornelius.D: Zahrada: Možná by jsme se to měli naučit…. Jak by se však mělo nazývat to, co pracuje se silou a neuctívá Duálně, ale celkově?
Zahrada: Cailean: Když nepracuješ se silou jako s polaritou, není to nutně špatně, ale Wicca to není.
Zahrada: Cailean: ovšem Wicca má mnoho co nabídnout každému… není důvod proč si z ní nevzít určité části
Zahrada: Cornelius.D: monoteismus
Cailean: tak díky za odpověď

Cailean: mějte se všichni
Cornelius.D: Co to tedy potom je… Co když pracujeme se sílou, máme v úctě přírodu a bereme v potaz dualitu, ale uctíváme Monoteismus(to slovo mi vypadlo, díky)
Cornelius.D: Zahrada: Souhlasím: Wicca má veliký potenciál. Zvláště se kolem ní shromažďují fajn lidičky toužící po větším rozměru existence…
Zahrada: Cornelius.D: já nevím, co to je… pokud je polarita „brána v potaz“ a neprolíná se praxí jako takovou, Wicca to určitě není
Zahrada: Cailean: není za co, rádo se stalo 🙂
Zahrada: Cornelius.D: ano…. zdá se že Wicca a talent+jedinečnost jsou dvě věci, které se navzájem velmi přitahují
Cornelius.D: Zahrada: brána v potaz  jako, že se s ní pracuje jako se součástmi většího celku.
Cornelius.D: Zahrada: Pozoruji. Jsem strašně rád, že jsem se k tomuhle vlaku připojil. jen neustále řeším otázku zda jsem či nejsem wiccan:)
Zahrada: Cornelius.D: Dobře… jak při rituálu oslovuješ Sílu? Mluvíš k Bohu a Bohyni nebo používáš jiný koncept?
Zahrada: Cornelius.D: To je složitá otázka a asi by ti na ní dost lidí odpovědělo odlišně

Cornelius.D: Zahrada: Ha… Volám k sobě dobré duchy… a ty žádám o pomoc…

Zahrada: Cornelius.D: Já osobně nikomu, kdo se cítí být Wiccanem nikdy nevymlouvám, že jím je… to je každého osobní věc
Zahrada: Cornelius.D: nemám právo říkat kdo co je a kdo co není… to nemá nikdo
Zahrada: Cornelius.D: moje chápání je tohle… Wicca je esoterní tradice čarodějnictví zahrnující iniciační systém
Zahrada: Cornelius.D: Wiccan je člověk zasvěcený do tradice Wicca, kterou založil Gerald Gardner

Zahrada: Cornelius.D: což je můj osobní pohled… ovšem totálně respektuju všechny ostatní pohledy
Zahrada: Cornelius.D: To znamená, že tu otázku ti neumím vyřešit
Cornelius.D: Zahrada: Můj velký komplex. Wicca  je mi blízká. I když možná lidmi okolo to je… Mno tak. Však si to nakonec vyřeším.
Zahrada: Já myslím, že to nemusíš řešit… není přece potřeba se nějak škatulkovat. prostě dělej to, co ti přijde správné 🙂
Cornelius.D: zahrada: Á, můj milovaný Castaneda: Jdi cestou svého srdce
Zahrada: Cornelius.D: ano, Castanedu mám taky moc rád… kašli na Wiccu… dělej to, co považuješ za nejlepší 🙂
Cornelius.D: Zahrada: Snažím se.
Zahrada: Cornelius.D: super 🙂 … já taky, občas to dost nejde
Cornelius.D: Zahrada: To je pravda
Zahrada: Cornelius.D: jo… někdy je to totálně na prd
Cornelius.D: Mno…Já poletím. Mám ještě jedno zařizování…. Mějte se a smějte se. Zahrada: Díky za podnětnou debatu Teď to musím zpracovat

Zahrada: Cornelius.D: rádo se stalo, taky děkuju…
 

 

4 odpovědi na “Xchat”

  1. PoznámkaAhojky Zahrado, psal jsi Cailean – myslím, že to bylo zezačátku – že pokud se jí líbí víc vnímání jednoho boha, tak je pro ni ideální nějaké monoteistické náboženství…atd.
    Podle mě je to hloupost. Vždyť Wicca má kořeny v pohanství, jestli se nepletu – minimálně má toho s pohanstvím hodně společného – a Keltové měli také jednoho hlavního boha,a i další pohani – toho, který stál nad ostatními bohy.
    Myslím, že mu říkali Velká nepojmenovatelná bytost nebo podobně, ale měli ho, a uctívali.
    Takže pohanství i křesťanství se také obracelo k jednomu bohu – říkali mu sice jinak, ale energie je tatáž. Kromě toho měli Keltové samozřejmě další bohy, ale hodně uctívali toho hlavního. Moc se to na netu a tak nepíše, ale je to tak.
    Takže se vlastně nikdo nemusí nikam zařazovat a stejně se obrací k jedné a té samé síle, a je přece jen na člověku, jestli ji vidí duálně nebo ne.
    Zajímala by mě jedna věc: Mohl by být wiccan člověk, který uctívá Nejvyšší bytost a Bohyni Země sice bere, ale spíše jako něco, co je „pod“ nejvyšším bohem – a samozřejmě se ten dotyčný obrací k ostatním bohům?

  2. TineV kazdem evropskem pohanskem panteonu existoval „hlavni“ buh, ale nebyla to bytost vyssiho radu ani jineho rodu nez ostatni bohove, byl z nich sice nejmocnejsi, ale nebyl vyrazne lepsi, tj. nezabranilo to ostatnim aby proti nemu intrikovali atd. To je HODNE velky rozdil oproti krestanskemu pristupu. (A pokud myslis ze ne, tak si zkus predstavit Archandela Gabriela jak kuje s Michaelem pikle proti vsemohoucimu.

    Pohanstvi (ve smyslu predkrestanska nabozestvi Evropy) se neobracelo k jednomu bohu, to je blbost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *