Co je to psytrance a proč se má poslouchat nahlas


$$OBR71948$$
Co je to psytrance? Nejprve k první otázce. Co je to psytrance? Na tohle téma skutečně nejsem odborník. Jeho faktickou stránku se podařilo (zřejmě velmi dobře – já to neumím posoudit) napsat autorovi jménem Perplex z uskupení Hedonix a celý text najdete zde. Prosím, spokojte se s tímto odkazem – bohužel není můj styl opisovat od povolanějších a vydávat to za svou vlastní práci. Rád bych se věnoval především otázce druhé a tak nějak tomu, co mezi nimi leží. Nechci popisovat psytrance jako fenomén, hnutí či hudební styl. Spíše se mi jedná o způsob, kterým jej sám prožívám a v čem vidím jeho odlišnosti od ostatních žánrů. O čem to je Již velmi dlouhou dobu ve mě zraje přesvědčení, že poslechem hudby jako je tekno a psytrance se v našem mozku zaměstnávají úplně jiná centra než na příklad při poslechu rockové hudby, folku a podobně. Abych to vysvětlil. Každá hudba, aby se nám líbila, musí nějakým způsobem hovořit k našemu srdci. A každý žánr si do našeho srdce hledá cestu poněkud jiným způsobem. Většina hudebních stylů se nám zalíbí přes vědomou část naší mysli – nebo řekněme levou mozkovou hemisféru. Tato vědomá část mysli potřebuje jasně ohraničené celky, logicky uchopitlené vzorce, slova a ostatní věci, které je schopna nějakým způsobem vyhodnotit. Zda hudba doputuje až k našemu bytostnému já, kde se jej dotkne, záleží v určité (a často většinové) míře na tom, jak naše vědomá mysl hudební zážitek vyhodnotí. Když vezmu úplně banální příklad, tak třeba hudba Michala Davida, Karla Gotta nebo Chinaski moje vědomá mysl vyhodnotí jako něco, co nemá skutečné téma ani ducha a nedotkne se mě – je odfiltrována a já ji můžu klidně slyšet v rádiu jako takovou nevýraznou kulisu. Jiný příklad je hudba Karly Kryla, Jarka Nohavici nebo Zuzany Navarové. Je promyšlená hudebně i textově, je autentická a velmi lidská, má levá mozková hemisféra si na ní jenom smlsne a prožitek se mě dotkne hluboko a textová i hudební témata mě zasáhnou. Psytrance je ovšem úplně jiná kategorie. Tato hudba nemá text ve skutečném smyslu toho slova, nemá žádné uchopitelné celky a není poslouchána v částech. Jelikož se na akcích hraje jako set (čili mixuje se tak, že skladby plynule a v ideálním případě harmonicky přecházejí jedna ve druhou a zcela splývají), nemá v určitém smyslu začátek ani konec. Ozývají se v ní zvuky, útržky melodií, rytmy všeho druhu a nejsou jí dány prakticky žádné meze. Neexistuje ve skladbách tak, jak jsme normálně zvyklí, ale je jednou rozmanitou a širokou hudební hmotou, která se nezadržitelně řítí vpřed a kamsi nás unáší. Někdy jede tak rychle, že se ze světa stane jen rozmazaná šmouha. Někdy zpomalí a občas se i zastaví, aby nabrala dech a znovu se rozeběhla v šíleném tempu. Občas skáče do výšek nebo se ponoří hluboko pod zem. Někdy udělá kotrmelec nebo zbrousí do cizích krajin, do filmu nebo na druhý konec galaxie. Její proud je nekonečný, nezadržitelný. To je kouzlo žánru psytrance a je to také klíč, který způsobuje, že se líbí tak málo lidem. Psytrance má totiž úplně jinou strukturu než hudba v běžném slova smyslu a z určitého úhlu pohledu se ani nejeví býti hudbou, jako spíš komplexním zážitkem ducha i těla. Vtip totiž spočívá v tom, že psytrance se vůbec neobtěžuje hovořit k naší vědomé a anylyzující stránce a snaží se s hlubšími částmi našeho já komunikovat rovnou a přímo. Vůbec se nestará o to, co si o ni myslí naše levá mozková hemisféra a jestli jí bude analyzovat či s jakým výsledkem. Její pravidelné dunění, vícevrstevné zvuky, navzájem smíchané ozvěny a dozvuky hovoří pouze jazykem těla, našeho vnitřního dítěte, představivosti a především nevědomé stránky našeho já. Nezajímá jí cesta, kterou se k našemu srdci dostane a snaží se k němu hovořit nezprostředkovaně a způsobem, kterému rozumí. Tato skutečnost má za následek, že drtivá většina lidí, která se za běžných podmínek s touto hudbou setká, ji odmítne. Důvod je zřejmý. Poslouchají psytrance stejně jako poslouchají kteroukoliv jinou hudbu. Tedy snaží se ji prohnat těmi "cestičkami", kterými normálně probíhají jejich hudební vjemy a které vedou vědomými složkami našeho já spojené s levou mozkovou hemisférou. Myslím, že už ze slovního popisu tohoto žánru je zcela zřejmé, že vědomá mysl si s prožitkem psytranceového zvukového proudu neví rady a automaticky jej vyhodnocuje jako balast. Subjektivně je tato informace vnímána se stejným výsledkem jako průměrné disco či komerční "techno" a nám to tudíž připadá jako bezduchá "duc-ducárna". Je to způsobené pouze tím, že naše vědomá mysl vůbec nenechá zvukovou řeku vyhodnotit v těch částech našich bytostí, které by byly schopny identifikovat zcela zásadní rozdíly. Tento faktor je nesmírně důležitý a v této úvaze je klíčový. Je také zodpovědný za to, že na akce tohoto typu jen výjimečně potkáte člověka, který vnímá svět především hlavou a primárně jako rozškatulkovaný na kategorie a hierarchie. Z pohledu okultismu (a s nadsázkou) je zážitek psytrance party mystériem, neboť není slovy přenosný, ne každý jej dokáže prožít a sám o sobě se vymyká jakýmkoliv pokusům o slovní pospis. Tato skutečnost se velmi dobře doplňuje s tím, že psytrance se nedělá na kšeft, není tudíž spojený s reklamou a nějakým stylem, který je "in". Tím automaticky odpadá druhá kategorie možných posluchačů, kteří se řídí diktátem módy a kromě toho, že se chodí na party sjíždět, tak chodí také předvádět své nové oblečení a balit roštěnky (či naopak). Díky těmto faktorům má psytrance do velké míry bezkonfliktní, inteligentní a zajímavé publikum, které se navíc v hojných případech zajímá o umění, různé duchovní nauky, filozofie, meditace a další "esoterické" záležitosti a současně prožívá svět především srdcem a tělem. Tato skutečnost je velmi dobře patrná nejen na výzdobě a dekoracích na psytranceových parties, ale také například na pravidelném výskytu svíček, pochodní, vonných tyčinek a hlavně útulné čajovny, která na žádné větší události nechybí.
$$OBR71996$$
Party dekorace od Cybertronic převzatá z webu
http://cybertronix.psytrance.cz/

Mým dalším poznatkem z akcí je skutečnost, že na psytrance chodí výrazně starší publikum, než na klasické techno akce, přesto že se jedná o výrazně mladší žánr. Tím chci především říct, že pravděpodobnost, že budete na psytrance akci potkávat sjeté partičky patnáctiletých dětí, je oproti techno a house parties neúměrně malá a blíží se nule. Čím je to způsobené? Mám pro to jedno vysvětlení. Přestože je psytrance jedním z nejnovějších hudebních proudů, je to něco, do čeho musí člověk svým vkusem určitým způsobem dozrát. Vše, co jsem napsal výše, je do určité míře společné pro velkou ] ]>

99 odpovědí na “Co je to psytrance a proč se má poslouchat nahlas”

  1. Velmi pěkný a podrobný článek, který v zásadě rozpracovává moje přesvědčení, že málokdo má šanci proniknout do prosté geniality této hudby. 🙂

    Jenom bych asi od DJ Searchera osobně vybrala Neurotrance, což je podle mě větší „mazec“. ;o)

  2. NeurotranceJo, ten je extra hustej a vychytanej mi připadá hlavně rozmanitostí rytmů (teda jestli si to pamatuju správně). Je ale taky poněkud krátkej.

  3. Fakt moc pěkná úvaha. Myslím, že odráží stejně tak můj pohled na tuhle hudbu. Ale takhle dobře bych to teda v životě neřekl…:-(. Mimochodem nejsi první, koho slyším mluvit o psy setech jako o sledu za sebou jdoucích pohádkových příběhů. Tuhle větu jsem slyšel poprvé před čtyřmi lety a tehdy se mi tak zalíbila, že od té doby jakýkoli psy-trance jako příběh vnímám…a myslím, že kohokoli, kdo poslouchá tuhle hudbu se zaptáš jestli to vnímá stejně nebo alespoň podobně, pak odpoví kladně…

  4. Dobře a nahlasNemám žádný zkušenosti s psychtrance a podobnejma věcma, zato se už poměrně dlouho zabývám elektronikou, tudíž si dovolím prohlásit, že nahlas a dobře jsou dvě kritéria, který od určitýho momentu jdou proti sobě. Ale hezky popořadě.

    Co je to kvalitně? Tohle je stupidní otázka, ale odpověď na ní už tak stupidní není. Problém elektronický hudby je v tom, že nikdo pořádně neví, jak to má vlastně znít. Když budu pouštět někde něco akustickýho, je celkem jednoduchý si stoupnout do prostoru a zjistit, jestli to zní tak, jak to znít má. Jestli housle zní jako housle, klavír jako klavír atd. Toto s elektronikou udělat nemůžu, protože doopravdy nikdo neví, jak to znít má. Čili mohu nastavit system podle nahrávky s akustickejma nástrojema a následně tam pustit něco takovýho, jenže to má pochopitelně taky chybu. Když si vezmu obyčejnej CD přehrávač, tak na výstupu se páchá deemfaze, která je sice daná normou, jenže realita vypadá tak, že každý CD je nahraný trochu jinak a člověk stejně musí korigovat vlastnosti toho reprodukčního řetězce. To jde dělat na několika místech, navíc různým způsobem. Pokud to celý budu chápat jako přenosovej řetězec, bude mne pochopitelně zajímat průběh kmitočtové charakteristiky (hlavně jeho první derivace podle kmitočtu, měla by být víceméně konstantní, druhá derivace by měla být pokud možno nulová, nebo hodně malá), dále pak skupinové zpoždění (první derivace fáze podle kmitočtu). Pokud do cesty zařadím nějaké číslicové zařízení, bude mne pochopitelně ještě zajímat velikost kvantovacího šumu (a z toho logicky plynoucí omezení dynamického rozsahu), dále pak zkreslení způsobené antialiasingovým filtrem na vstupu (měl by být součástí preemfaze korigováno deemfází, jenže přenosová charakteristika celku musí být mj. spojitá, že), není od věci se podívat na průsery vznikající přestoupením Shannon-kotelnikovova vzorkovacího teoremu (aliasing), což jsou opět dva proti sobě jdoucí vlivy – buď ten filtr ořezává výšky důkladně, ale pak to bude hýbat přenosovou charakteristikou, nebo ne a pak nastávají teprve ty správný zrůdnosti v oblasti aliasingu. Tiše předpokládám, že se nikde v cestě nebude dělat převzorkování… Tu digitální cestu pro jednoduchost vypustím, protože tam toho jde sice podělat hodně, ale pokud máte aspoň trochu na úrovni stroj (tj. něco, co má skutečně D/A převodníky na výstupu, nikoliv jednobitovou zrůdu s PWM, jak má většina discmanů, BTW nenapadlo náhodou někoho, jak tohle předělat?). Stěžejním (a nejprůserovějším) prvkem celého řetězce je zesilovač. Ten může pracovat v třídě A, což bude mít perfektní linearitu, ovšem na nějakejch 15W výkonu budem na konci chladit 70W. Na nějakejch 100W výkonu se dostáváme s příkonem kousek pod 1kW, přičemž rozdíl se pochopitelně musí uchladit. Reálně vzato, pro výkony nad 10W se zesilovač v třídě A použít nedá. Dobrý řešení je zes v třídě AB, kde budem chladit pouze ztráty na prvku a příkon danej klidovejma proudama. Reálně vzato, při 100W výkonu budem chladit nějakejch 100W, což už jde, leč chce to symetrickej zdroj a vybírat tranzistory, neb v opačným případě máte na výstupu stejnosměrnou složku a musíte tam napchat oddělovací kapacitu, což je potencionální průser, z kterýho se dá docela dobře vybruslit můstkovým zapojením dvou zesů. (Tohle by bylo ideální do auta, jen mi není jasný, proč se to tak u běžnejch autorádií nedělá.) Při vhodné volbě tranzistorů se stejnosměrná složka krásně vykompenzuje. Takto lze realizovat snadno výkony dejme tomu do 500W (netvrdím, že nejde víc, jen to začíná být komplikovaný.) Pak nastupují zesilovače v třídě D, což je pravej průser. Zes je jen jedním článkem problému. Reproduktory. Každá skříň bude akusticky na nějakým kmitočtu rezonovat, tudíž mi zase bude mocně hýbat přenosovou charakteristikou. Jinými slovy, musím to někde zkompenzovat. Dalším místem je vyhybka v reproduktorech, už její samotná existence bude logicky zhoršovat skupinové zpoždění…

    …jinými slovy, to, co leze z repráků je jenom trochu podobný tomu, co bylo na vstupu toho řetězce a úkolem zvukaře je zkreslit ten signál cestou tak, aby to znělo skoro stejně, jako reálnej nástroj. Jak to ale chcete udělat, když nic jako reálnej nástroj neexistuje? (což platí v případě elektronický hudby)

  5. D loadTak jsem si kliknul na odkaz Alpha Centauri a fakt hustý. Teď měm otevřený tři stahování a vydupal jsem (naprosto záhadně) ze 128kb/s průměr kolem 970kb/s (posledních 6 minut 1360kb/s) Až toho pár hodin stáhnu, tak budu smažit na CD a zítra nevnímat profesory ve škole.
    Tudle hudbu teprve objevuju a opravdu si ke mě cestu našla. Ještě před pátym BMWC bych neřekl, že bych to mohl někdy poslouchat.

  6. PříspěvekBenghi:
    Prosím tě, to by vydalo na samostatný článek na blogu, který by ale asi nikdo z nás naprostých lam nepochopil o nic lépe, než učebnici medicíny pro poslední ročník (v případě mediků učebnici jaderné fyziky). Neb trochu jsem pochopil, o čem je řeč, ale to hlavní mi uniklo.

  7. mas bod!krásně napsaný článek, který se mi trefil do hudebního vkusu z obou stran. vnímáš to stejně a umíš to i říct 🙂

  8. A není jistě náhoda, že se psytrancové festivaly občas dělají za účasti různých „šamanů“, předloni to myslím byla akce někde na Ukrajině a sibiřský šaman tam vedl půlnoční rituál…

  9. kdyz nekde ctu o psy muzice, mam radeji psychedelic trance, nez zkracene formy.
    Jinak peknej clanek. Pekne napsano a ztotoznuji se s tim.

    Na psytrancu se mi velmi libi ta vlastnost, ze i kdyz to poslouchate hodne zacto dokola, neni to vzdy stejne.

  10. moc pekny clanek se zajímavými myšlenkamy,zkuste taky neco ze zahranici treba Para Halu nebo Infected mushroom.Na teto strance jsou trailery k psychedelickemu filmu alenka v risu divu,pekne udelane-http://www.mimo.cz/

  11. Zajímavá úvahaAsi na tom něco bude. Mám pocit že kromě psy na mě podobným způsobem působí i drum n bass.

  12. divisorMoc ne… tak asi třikrát do roka. Sleduju totiž a dělám docela dost věcí najednou, takže se na party zase tak často nedostanu. Navíc preferuju open-airy. Ale to asi každý. 🙂

  13. Jo, docela to autor „trefil“. Pres pravou hemisferu se da poslouchat treba i jazz nebo vazna hudba. Psytrance je nekonecny fantasticky sebeuspokojujici nezavisly (nemyslim komercne, to samo zvetsiny taky, ale principialne) atd… ale hlavne: otevirajici dvere opet dal, o moc dal, je to opravdu skok. Otevrete se a zkuste to!

  14. Jo, docela to autor „trefil“. Pres pravou hemisferu se da poslouchat treba i jazz nebo vazna hudba. Psytrance je nekonecny fantasticky sebeuspokojujici nezavisly (nemyslim komercne, to samo zvetsiny taky, ale principialne) atd… ale hlavne: otevirajici dvere opet dal, o moc dal, je to opravdu skok. Otevrete se a zkuste to!

  15. pro zahradupousteli to asi pred 2 mesici ele nemohl jsem tam byt protoze to je az nekde 30 km za prahou ale za chvily to bude ke stazeni.s temi open-airy souhlasim nekolikrat jsem byl treba v praze v crossu je to pekny ale neda se to srovnavat.psy patri ven.idealni prostredi bylo treba na hrade tocnik jestli jsi o tom slysel?

  16. tocnikna tocniku je neuveritelne prostredi na psy.jenom mne trochu vadilo ze decos nebyly primo kolem stage a trochu nedodelane bylo umisteni kempu.program byl ale skvely a vse vynahradil.i ve dne bylo o zabavu postarano takze bylo cely weekend co delat.tesim se na dalsi rocnik uz se myslim planuje

  17. Točník 2005Točník byl naprosto geniální!!! Napsal jsem na něj takovou skromnou recenzi zde:

    http://zahrada.bloguje.cz/190167_item.php

    Jo… byla to psina, to prostředí a tak. Lítali jsme tam tenkrát s Barakou v černejch pláštích jak netopejři. :-)) Dekorace byly pravda netradičně pojatý, ale moc se mi to líbilo. Například ta halucinační krychle v jedný tý hradní komnatě byla úplně neskutečná!

  18. krychle byla vyborna akorat ze i na psy se najdou takovy lidi ze jednu z plachet ukradli.na tech slapech jste byli???jaky to tam bylo?my jsme to zjistily az v sobotu a to uz jsme nestihali se tam dopravit.jinak pekna recenze

  19. Předně bych chtěl podotknout, že jsem obyčejným návštěvníkem techno akcí + houseových podniků, takže si nedělám jakákoliv práva něco na tomto článku kritizovat. Jen si myslím že kouzlo psytranceu nespočívá POUZE v tom že zaměstnává jen pravou mozk. hemisféru, ale, naopak, zaměstnává OBĚ! Nic naplat, ale i psytrance je elektronickou hudbou TANEČNÍ, tj. není pravda, že by neměla logické celky, naopak, má jasně definovatelný 4/4 rytmus, přestože jak správně autor úvahy napsal, není ohraničena na části, tj. poslouchá se vcelku.

    Jinak řečeno, můj názor je ten, že psytrance je proto psychedelický, že zaměstnává více mechanismů v těle, spojení OBOU mozk. hemisfér (nahodilé zvuky, táhlé atmosférické plochy apod. s pravidelným 4/4 taktem, typickým psytr. tlukotem, který se však mění v pravidelných intervalech 4/4 rytmu). Toto zaměstnává samozřejmě i hmatový smysl – tanec, sluchový smysl – hudba, vizuální – projekce, světla, i tzv. 6.smysl – intuici (tj. co přijde za hudební zvrat). Chuťové buňky či čich mohou zaměstnávat další faktory, ale toto CELÉ, KOMPLEXNĚ, dělá podle mého konečný zážitek.

    PS: jinak velice hezký článek!

  20. Slapy 🙂Jasně! Na Rovišti jseme byli taky. Bydleli jsme v chatce hned za tím deephouseovým stanem, tak pěkně celou dobu drnčela a nadskakovala. 🙂 Na Slapech byly úžasný barevný víly a ještě lepší čajovna. Hrálo se tam na můj vkus skoro moc zostra, ale i tak to bylo super!!!

  21. CaliigMám pocit, že je to sice trochu jiný pohled, ale pochopil jsem ho. Líbí se mi, jak jsi to vyjádřil. Určitě nemá valný smysl o tom polemizovat, protože ty dva popisy to vystihují zhruba stejně hodně… i stejně málo. 🙂

  22. slapyno ja doufam ze budou tenhle rok znovu dost mne mrzelo ze jsem tam nemohl byt.tak zdravim a treba se nekdy na party potkame

  23. Letní partyA nevíte někdo o psytrancu, co se konával v Portugalsku nebo Španělsku? Je to tak 2 roky..Jestli to poběží i letos? To bych se nekala nalákat na mořskou pěnu v rytmu psytrancu:)

  24. FOR AUTORjedině řádně zapálenej neohipík může napsat takovou strhující úvahu :))) – kongratulejšn woe!
    Akorát si nejsem úplně jistej jestli se počet sjetejch lidí rovná skoro nule. Mam pocit, že elko dostává od stimulantů celkem na prdel, maximálně na povedenej akci uhraje remízu. Možná to je dáno tim, že se psytrance přece jen asi trochu na kšeft dělá, alespon zpusob poradani akcí tomu nasvedcuje. V pohodě fungující (neprodělečný) způsob kdy pár lidí někam mimo město vyveze sound, obstará si vlastní bar a pořádně zadiktuje do beden v psytranceu moc neletí. Na akce by přijel jen člověk co o psy opravdu stoji a mohl prožít pořádnej kolektivní LSDance :))) Je to škoda, psytrance by mohl byt vtipna alternativa umírajíci tekno scény!

    PS1:) – hele to balení roštěnek na axích bych zas tak newodsuzowal :)))
    PS2:) – „v běžném slova smyslu a z určitého úhlu pohledu se ani nejeví býti hudbou“ jj neni nad pořádně psychedelickej dark :)))

  25. zoyo je to tak psy je neurozvukowaa technologie ,to sou ti pisničky co rozširují detem zreničky..

    spin
    8=0
    entheoteleport

    music is da key

  26. jeste jednou slapy ;]nam se povedlo postavit stan uprostred mezi vsema stageam, takze se tam vsechny zvukovy vlny pekne sbihaly..;] jinak to byla pro me jedna z neljepsich akcich leta..

  27. A Co GoaBarevný Psytrance je sice Krásný ale,nemá v sobě myšleku samou.Psytrance je rozšířený do různých zemí, třeba hinduismus.

  28. Goagoa je město v indii jejich první akce vznikla už někdy sedmdesátých letech pod mostem goa. Jinak psytrance je zvučný a goa moc ne.

  29. goa/psyjá myslim že historii si může najít každej, resp. ten kdo se oto zajímá aspoň z části to stejně ví, ale myslim zvukově, máte třeba link na nějakej vyloženě goapsytrance? PS: jestli někdo ano a nevíte link, uploadněte pls něco, třeba na ripidshare, megaupload apod. THX!!

  30. DJ Searcher je mazec… Jak Alpha Centaury tak Neurotrance… Pak je dobrej Cymoon a Gondar… Uz se tesim do Guru, zkouskovy nezkouskovy…. Budou tam vsici tri tydle magici. Tesim se 😉 Treba do sebe omylem vrazime, usmejem se na sebe a nechame se hudbou unaset dal a dal

  31. nic není omyl…všechno se děje z určitýho důvodu…všechno je osud…:)miluju tuhle hudbu se vším,co k tomu patří…příroda,barvy,vůně,magie,cit,život,čistá energie…to není jen o hudbě…to je prostě o všem pozitivním:)prostě mazec:)

  32. zahrada: fer clanek a pekne napsan – tak nejak to za ty leta, co na psychedelic trance party a festivaly chodim&jezdim, cejtim a ztotoznuju se..

    adr.:“Možná to je dáno tim, že se psytrance přece jen asi trochu na kšeft dělá, alespon zpusob poradani akcí tomu nasvedcuje.“ – nesouhlasim, delat psytrance na kseft by byl holej nesmysl, proste je nutny zaplatit naklady na axi, v pripade zahranicnich DJs i letenky a cenu za hrani .. pripadne – jeste sem neslysel, ze by z psytrancu tady v Cechach nekdo zbohatnul ci nejak zasadne se financne obohatil (bhzel je to prevazne spise naopak 🙁
    Osobne si myslim, ze psytrance je co se tyce finaci takova zlata stredni cesta nekde mezi komercnim technem, housem apod. a undergroundovym freetekem
    Napr. vstup na Boom festival v Portugalsku neni nejmensi – 50-70 Eur, nicmene na celym festivalu neuvidis zadny loga sponzoru ci podobnej bordel pritomnej defacto na vsech mainstreamovejch zalezitostech vsude po svete..

    baraka: ad psyfestival v Portugalsku – zkus tuhle sajtu, jinak ja tam asi z par kamikama jedem (po treti 🙂 :: http://www.boomfestival.org

    PsyFit ad GOA : (prevzato z psy.cz) – „Portugalská Indie se skládala ze tří částí tzv. držav ty se jmenovaly Goa, Daman a Diu. Všechny tři jsou od sebe velice vzdáleny a jediné co spolu měly společné je to, že byly do roku 1961 pod správou Portugalska. Morava není územně správní celek, tudíž nemůže být provincií! Goa je spolkovou zemí, Daman a Diu je svazové teritorium…jen tak pro pořádek :)“

    Jinak Goa jakozto hudebni styl se uz nska moc nehraje, resp. na party ho uslysite uz opravdu vyjmecne – defacto se jedna o primeho predchudce soucasneho psychedelic trancu..
    Goa jako takovy byl o hodne syrovych, vejskovych syntech a ostrejsim kopaku, typicky zastupce je projekt ASTRAL PROJECTION, na P2P sitich se jejich veci vali mraky.. 🙂

    Pro pripadne zajemce o stahovani psy&goa/trancovych setu uvadim par freelinku ::
    http://www.goatrance.net/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=viewdownload&cid=4
    http://www.audiognomes.com/gnometones.htm
    http://download.spiralbooking.de/mixes/
    http://music.rawheaven.org/
    http://www.psychedelic.ru/music/live.shtml
    http://www.mistprodonline.com/toons/
    http://www.psytrance.pl/music.php
    http://touchsamadhi.com/music?PHPSESSID=69d8f29f5f541b321d1557a36e9cf0d0

  33. 4psysbeeděkuju moc, to na vysvětlenou bohatě stačí, kdo chce, zjistí si víc. (třeba já 🙂 ) Jinak bych měl takovou malou poznámku k tomu co jsi napsal o „komerčních“ techno axích a freetekkem. Jako že ten psytrance je kompromis. Nemyslím si to. Co jsi napsal o technu a houseu, souhlas, co se týče freetekku, nesouhlasim, myslim že je to fakt stejný s psytrancem, na freetekku taky přece nikdo vyloženě neprodělává, většina akcí je právě o tom aby se zaplatilo to nutný – djs atd. a většinou ti to víc nehodí, nicméně ani míň a to ani u tekkna.

  34. Zdarec!Zdarec, moc dobrý text!! Nejsi náhodou z Brna? Kdybys chtěl někdy nějaký text publikovat, napiš – bude-li se hodit do rámce našeho informačního portálu informacezbrna.cz – rádi zveřejníme.
    S pozdravem

    Marek

  35. je to cesta na dlouhou trať, ale ta nádhera tě žene dál, hodně kamení, jeden klíč a víc dveří, miluju to…

  36. gde sehnat psytrance vinyly?zdrawim,hraju už pár let na gramce dnb,ale nedávno jsem lehce proniknul do kouzla psytrance hudby,taxem se chtěl optat,jestli něgdo newí,gde se daj na netu (ale třeba i jinde) sehnat ňáký psytrance vinyly? díky za každou info… chrpa

  37. Nicefakt dobře popsaný, plně se s tim ztotožňuju. Jelikož jsem již nějakej ten psytrancovej tranz (upozorňuju že bez drog, jen kouřím) a je to vážně moc příjemný. PS : nesehnali byste někdo nějakej „návod“, nebo spíš postup,jak vytvořit ty Hi-passový synthy na psy/goa ?

  38. Nice podruhe 🙂Msím říct, vemi dobře napsaný. Jelikož již pár let jsem psychonautem, a taky jsem již ten nějakej tranžík zažil, tak s tebou plně souhlasím … na poslech je psy/goa na nic, ale na pařbu to je úplně výborný. To člověka chytne ani neví jak …
    Kdyby někdo chtěl, v pátek 10.3. jedu do pardubic do ponorky na akcičku … můžem se tam lízt a pokecat
    IP

  39. benghi: zaujal mě tvůj komentář o zesilovaších a reprobednách. vidím to nějak podobně. Sám se už deset let snažím učit hrát na normální elektrickou kytaru v rockové kapele, a tam je problém podobný „hudbením nástrojem“ je v případě rockerů nějaké kvalitní elektronkové kombo, a jakákoliv snaha vymyslet něco sofistikovanějšího končí ve většině případů zvukově dost příšerně (80. léta).

    Řekl bych, že v případě elektronické hudby je „hudebním nástrojem“ prostě ten soundsystém ! Vždycky mě fascinoval zvuk hradeb reprobeden na freetekno akcích – a řekl bych, že je prostě úžasný, a na klubových akcích nenapodobitelný – ty znějí příliš uhlazeně, příliš konfekčně.

    Těším se na nějaký dobrý psytrance zahraný přes dobrý freetekno systém… 🙂

  40. Psytrancehezkej clanek, tahle hudba mi prijde na party idealni ale hodne lidi ji vubec nechape… jinak mi favorite jsou Searcher, Gondar a Cymoon…

  41. Skvele recenoKdyz jsem se procital celym clankem uplne jsem si notoval.Jako bys mi mluvil z duse. Takhle lidsky to snad jeste nikdo nenapsal 🙂 Je dobre ze psytrance je odlisny od komercnich megaakci a je spojen s prirodou a vesmirem. Moji favoriti jsou jednoznacne Astrix, Astral projection (starsi produkce) a Gondar – Jsem rad ze vytvari „cesky psytrance“.

  42. pravda pravdoucíAutorovi děkuji za vynikající a snad nejobsáhlejší definici naší jedinečné drogy zvané psytrance… Po přečtení tohoto článku jsem ještě víc pyšný na to, že umím ty blahodárné zvuky pustit až ke svému nejniternějšímu nitru – pochopil jsem, že jsem vlastně šťastný vyvolený (bez jakékoli asociace k idiotské show). Je mi líto každého, kdo takového prožitku není a nebude schopen, ať už z principu, či předsudkům. Škarohlídi by měli pochopit, že jediná pomůcka při našem „drogování“ jsou pouze sluchátka (momentálně mě unáši vesmírem DJ Slater – Shamballah)…

  43. pravda pravdoucí
    Moc hezky napsané. Shamballah se mi taky strašně líbí – hlavně poslední track „I see myself“, ze kterýho jsem vždycky úplně pohnutej. :-))

    Nejvíc teď ujiždím na skladbě „Who Has the Marijuana“ od Alien Project. Jsou tam úplně výborný hlášky studijního poradce ze South Parku. 😀

  44. Re: pravda pravdouciTakovych setu je more, mam stazene vsechno z psytrance.ru – v kazdem setu se najde neco, co nam zabrnka na ty sonicky nejcitlivejsi struny v tele… BTW, rozhodne doporucuju stahnout veskere sety z http://mangoa.cjb.hu !!!!

  45. Je dobré že tady je i ukázka, aspoň si lidi, kteří neví o co jde můžou poslechnout co je to psytrance vůbec zač a možná k němu přilnou tak jako já jsem se k němu dostala před dvěma lety. Nejlepší styl co kdy může existovat a při jeho poslechu vám naskakuje husí kůže!!!

  46. fakt nice clanek s kterym se az na to LSD max. stotoznuju :).Psy posloucham necele dva roky a az letos jsme se s kamaradama rozhodli vyjed na nejaky open-air (Tarranis,Mystical Ritual) kde sem prozil nejlepsi atmosferu ze vsech festaku…az na nejaky vyjimky sem se na nem setkal s pohodovymi a pratelskymi lidmi,kteri nezijou materialistickym zivotem,nepachti se za mega karierou,penezmi atd. ale snazi se uzivat ted a tady bez jakych koliv predsudku ci povysovani…
    Kdyz jsem na festaku kolem 3hodiny ranni z niceho nic slysel znelku z Navstevniku kterou mel Gondar zarezenou do svojeho setu a nasledny hlasky z tohoto serialu.V tu chvili sem prozival jednu z nejvetsich euforii :).Usmev od ucha k uchu jak ja tak vsichni kolem me :).O to vic me mrzi,ze se v Perpetu rusi uterni psytrance…zatim 🙂

  47. super článek…no psytrance jsem začal poslouchat teprve nedávno, věděl jsem, co se mi tak z hudby přibližně líbí, ale neorientoval jsem se v hudebních stylech – nevěděl jsem, co hledat…kdesi na webu jsem pak našel článek, který porovnává různé hudební styly a mezi nimi byl i goa trance/psytrance…po poslechu ukázky jsem měl hned jasno – stáhnul jsem si na zkoušku Light essence set od Cymoona a zalíbilo se mi to…pak jsem si poslechnul Alpha Centauri od dj searchera, ktery me tak moc nevzal a na nejakou dobu jsem nic moc neposlouchal….ale pak po poslechu setu neurotrance od dj searchera (ktery mi shodou okolnosti prave ted bezi) me to zase chytlo a uz asi ctvrtym dnem neposloucham nic jineho 😀

    Psytrance je proste super hudba … dobře se mi u ní programuje, protože když programuju, potřebuju, aby má „levá hemisféra“ neanalyzovala slova hudby, ale aby radeji analyzovala zdrojovy kod 😀
    Konecne se mi podarilo najit neco, co mi sedi…clanek je skvele napsany, vlastne jsem se docetl vsechno, co jsem mohl chtit vedet…diky za nej, asi si ho prectu jeste jednou 😀

  48. Pěkný článek…koukám, že rok starý..no nic. Psytrance je podle mě nejlepší hudební styl, protože při něm na axi zažívám něco, co mě dokáže dostat naprosto někam jinam a hlavně se uvnitř cítím úplně hrozně šťastná..je to prostě psycho. Psytrance se ke mě dostal (nebo já k psytrancu:) asi před 5 lety a od té doby jsem o jeho zázračných účincích přesvědčena 😉 ale zas na druhou stranu musím uznat, že ta hudba není pro každého. A když do toho někdo neumí proniknout, nebo se mu to prostě nelíbí, není nijak horší než psí trenkaři.. každý má to svoje. Přeju moc moc moc vydařených axiček. M.

  49. searcher: hele ten tvuj set je mnamozni… zjistuju ze se mi libi asi nejvic z tech 6 co tu mam stahly z psytrance.cz…

    jinak trosku prehanky – ze na tekno chodej decka a na psicko ne to je dany necim jinym… autor clanku si mysli ze s psytrancem byla objevena amerika no tak za 5-10 let treba pochopi ze je to jen jedna z variaci na tema hudba… ale chapu nadsenec si asi nepomuze 🙂

  50. ja delim hudbu na tranzovou a tu beznou… psicko je proste o tom hodit te do tranzu… zase mu chybi jiny veci… napr. nikdy nemuze davat zase treba to co davaj texty+hudba elektronicky kapely vanessa

  51. hmmčlánek docela ujde…ale ten set od searchera mi příjde dost neandrtálský…skoro žádné melodie, jen samé efekty a typický tranceový kopák a basa…jako používání psycho efektů a samplů podle mě ještě nedělá psycho hudbu…jo, ti, co dělali psychadelický rock by vám mohli vyprávět…tohle psycho není ani náhodou a kompozičně náročná hudba už vůbec ne…no a jestli to pan searcher mixoval z cizích desek, tak to je u mě humus poslední kategorie – hrát nevlastní věci…

  52. GOA vs. PSYCetl jsem tu par dotazu rozdilu ohledne psy a goa tracne….a jelikoz je toto povidani na mensi clanek tak to tu nebudu rozebirat. Kazdopadne kdo chce slyset GOA trance, tak staci stahnout hru resp. hudbu hry DESCENT I a poslechnout si ty midi skladby…to je GOA trance.

  53. GOA vs. PSYchtel bych jeste podotknout, ze prirovnani GOA k soundtracku DESCENT I neni uplne presne, ale ve vetsine tracku je spousta GOA prvku. Pro nejlepsi prezentaci GOA tracku bude na 100% (a na to sazim hlavu) poslech techto alb/kompilaci:

    VA_-_Trust_In_Trance_-_Take_001-1994
    VA_-_Trust_In_Trance_-_Take_002-1994
    VA_-_Trust_In_Trance_-_The_Next_Millennium-1999
    VA_-_Eternal Trance-1998
    VA_-_Dragonfly_Project_II_Trance-1993
    VA_-_Concept_In_Dance-Tribal_Sience-1995

    Dale vse od:
    Man With No Name
    Astral Projection

    Ale ten seznam je jen par doporuceni…alb je spousta. Pod labelem Trust In Trance se samozrejmne najde i spousta tracku Astral Projection. Myslim, ale ze z poslechu techto veci si kazdej svou predstavu GOA udela.

  54. Zdravím Vás lidi, atmosféru akcičky doladí pár „maličkostí“ např.: místo, oheň, atd… 🙂

  55. Tvůje uváha mě velice překvapila, a potěšila, yblo to krásne vystižení… jaka část mi s evška nejvice libila to bylo hlavě o tom co a jak se hudba má poslechnout a vysvětlování…bylo to nádherné …děkujitakhle krásnou uvahou jsem nečetla hodně dlouho děkuji…

  56. Len reagujem na ubohostAutor je psychicky naruseny,trpi roznymi psychickymi poruchami a skrelene si myli dojmy s pojmami.Toto, resp.tieto doslova a do pismena pazvuky sa nedaju pocuvat ani v realnom case (zvuk miesacky pri stavebnych prac,alebo skripot karbofresky,a pod…) Ja osobne mam spickove domace Audio/Video nahravacie studio na profesionalnej urovni spojene s kvalitnou sadou 9 reprobedni, mal som tu cest nieco podobne si vyskusat.Ono jedine na co je do dobre,.. posluchac ma mozno radost z toho silneho zvukoveho efektu atd.. Co sa tyka muziky, toto medzi nu rozhodne nepatri.TO by sme potom medzi hudobny zaner museli zaradovat aj situacie ako je zvuk ked sa vykolaju dlhy vlak, alebo celne zrazia tri lietadla, a podobne situacie. Ale dnes je doba kedy je naozaj velmi tazke vymysliet nieco nove a tak vznikli typy ludi ktory rezignuju a vytvoria nieco ako typu "hop na kravu a mame teľa" to dokaze aj male dieta a takyto ludia sa nesmu brat ako muzikanti, pretoze vedia hovno o hudbe a ich vytvory su len tapanie v sirokej skale hudobnych nastrojov, efektov atd.. a namokiec z toho nieco vznikne a mame track,nie? "Bravo"no.. Priklad,..taky Beatlesak Guetta, ktory by uplne zapadol medzi skupinu Beatles, zial len vyzorovo, (sice nemam rad Beatles, ale radsej ako Guettu) pretoze Guetta je dneska idolom hlupakov a o dva roky bude za curaka ako kazdy iny…sfetovany Tiesto, tazko zdrogovany Paul van dyk, a s vyvrtnutym clenkom Davod Guetta na koncerte v BA,hm.. Tito ubohi smejdi NEPRINIESLI na tento svet nic nove a nic dobre,to co je v ich ponuke su len ukradnute skladby cudzich ozajstnych interpretoch ktori ich na tento (uz skazeny)svet priniesli, tak tito smejdi im to ukdadli a pretransformovali do sraciek na nepoznanie, hovoria tomu remix.Na ktore sa neda ani tancovat, ani pocuvat za normalnych okolnosti a nikdy nie v aute (vid kolko dopravnych nehod) pretoze tieto pazvuky podvedome znervoznuju dusevne cloveka a dvihaju hladinu agresivity.ked uz sme pri agresivite, tato nehudba, teda pazvuky a dalsimi su afroamericke kurvy z divokedy zapadu ktore sa k nam votreli a v spriedove nadavok a urazok svojho skurveneho vylgarneho hiphopu k nam dobiesli agresivitu a nasilie.Vobec sa necudujem teror.utokom na Ameriku-riť veliku, ktora sa do vsetkeho jebe!Europa bolo dovtedy miestom kde sa piatky chodilo zabavat, tancovat, spoznavat novych ludi, bavit sa, proste zit..hrala dobre hudba, typu Eurodance, Dnes? Prides do "klubu" a prve co ti udrie do oci su nepriatelske pohlady ozratych nafetovanych bastardov, druhe co udrie do teba /schvalne udrie) je bastard prechadzajuci okolo teba smerom na WC kde sa vygrca,.. no neprejde okolo teba bez toho aby do teba umyselne nevrazil za ucelom aby si "reagoval" ak reagovat budes,a potom vonku aby ti mohli dat siesti na pi*u za to ze si chcel zbit ich kamarata,ktory sa isiel len vystat a v hlave mu este doznieva nejaka hiphopova agresivna sracka ktorou sa nechal viest,..viest az k hajzlovej mise.. Dalej uz nemusim rozpravat ako to dnes prebieha na dnesnej "diske" nie, to je skor bojovou arenou,kde si pridu dat zo dvadsat ludi cez picu, sem tam nieco nadranom zdemolovat, zamestnat zelene sracky na t.c.158 a podobne. Za mojich cias boli diskoteky miestom kde hrali vybornu tanecnu hudbu, ludia sa zabavali, tancovali, pili,… to su 90te roky.Niekedy po roku 2000 po ciernej invazii ciernych hub sa to zacalo vsetko kurvit, a pribudali tiez okrem nasilia a ciernych bastardov ktori to vsetko dobiesli z divokeho zapadu, aj akesi pochabe pazvukove hudobne zanre budiace v dusi cloveka aj mysli cloveka nervozitu a agresivitu,..proste chut niekomu ublizit! ublizit len tak.. proste ma to napadlo tak som mu ublizil. Takymto by som ja osobne lamal na 2 casti koncatiny. Ale darmo bude dnes niekto niekomu nieco hovorit, ja som si len z dlhej chvile povedal ze trochu zareagujem…

  57. Len reagujem na ubohostAutor je psychicky naruseny,trpi roznymi psychickymi poruchami a skrelene si myli dojmy s pojmami.Toto, resp.tieto doslova a do pismena pazvuky sa nedaju pocuvat ani v realnom case (zvuk miesacky pri stavebnych prac,alebo skripot karbofresky,a pod…) Ja osobne mam spickove domace Audio/Video nahravacie studio na profesionalnej urovni spojene s kvalitnou sadou 9 reprobedni, mal som tu cest nieco podobne si vyskusat.Ono jedine na co je do dobre,.. posluchac ma mozno radost z toho silneho zvukoveho efektu atd.. Co sa tyka muziky, toto medzi nu rozhodne nepatri.TO by sme potom medzi hudobny zaner museli zaradovat aj situacie ako je zvuk ked sa vykolaju dlhy vlak, alebo celne zrazia tri lietadla, a podobne situacie. Ale dnes je doba kedy je naozaj velmi tazke vymysliet nieco nove a tak vznikli typy ludi ktory rezignuju a vytvoria nieco ako typu "hop na kravu a mame teľa" to dokaze aj male dieta a takyto ludia sa nesmu brat ako muzikanti, pretoze vedia hovno o hudbe a ich vytvory su len tapanie v sirokej skale hudobnych nastrojov, efektov atd.. a namokiec z toho nieco vznikne a mame track,nie? "Bravo"no.. Priklad,..taky Beatlesak Guetta, ktory by uplne zapadol medzi skupinu Beatles, zial len vyzorovo, (sice nemam rad Beatles, ale radsej ako Guettu) pretoze Guetta je dneska idolom hlupakov a o dva roky bude za curaka ako kazdy iny…sfetovany Tiesto, tazko zdrogovany Paul van dyk, a s vyvrtnutym clenkom Davod Guetta na koncerte v BA,hm.. Tito ubohi smejdi NEPRINIESLI na tento svet nic nove a nic dobre,to co je v ich ponuke su len ukradnute skladby cudzich ozajstnych interpretoch ktori ich na tento (uz skazeny)svet priniesli, tak tito smejdi im to ukdadli a pretransformovali do sraciek na nepoznanie, hovoria tomu remix.Na ktore sa neda ani tancovat, ani pocuvat za normalnych okolnosti a nikdy nie v aute (vid kolko dopravnych nehod) pretoze tieto pazvuky podvedome znervoznuju dusevne cloveka a dvihaju hladinu agresivity.ked uz sme pri agresivite, tato nehudba, teda pazvuky a dalsimi su afroamericke kurvy z divokedy zapadu ktore sa k nam votreli a v spriedove nadavok a urazok svojho skurveneho vylgarneho hiphopu k nam dobiesli agresivitu a nasilie.Vobec sa necudujem teror.utokom na Ameriku-riť veliku, ktora sa do vsetkeho jebe!Europa bolo dovtedy miestom kde sa piatky chodilo zabavat, tancovat, spoznavat novych ludi, bavit sa, proste zit..hrala dobre hudba, typu Eurodance, Dnes? Prides do "klubu" a prve co ti udrie do oci su nepriatelske pohlady ozratych nafetovanych bastardov, druhe co udrie do teba /schvalne udrie) je bastard prechadzajuci okolo teba smerom na WC kde sa vygrca,.. no neprejde okolo teba bez toho aby do teba umyselne nevrazil za ucelom aby si "reagoval" ak reagovat budes,a potom vonku aby ti mohli dat siesti na pi*u za to ze si chcel zbit ich kamarata,ktory sa isiel len vystat a v hlave mu este doznieva nejaka hiphopova agresivna sracka ktorou sa nechal viest,..viest az k hajzlovej mise.. Dalej uz nemusim rozpravat ako to dnes prebieha na dnesnej "diske" nie, to je skor bojovou arenou,kde si pridu dat zo dvadsat ludi cez picu, sem tam nieco nadranom zdemolovat, zamestnat zelene sracky na t.c.158 a podobne. Za mojich cias boli diskoteky miestom kde hrali vybornu tanecnu hudbu, ludia sa zabavali, tancovali, pili,… to su 90te roky.Niekedy po roku 2000 po ciernej invazii ciernych hub sa to zacalo vsetko kurvit, a pribudali tiez okrem nasilia a ciernych bastardov ktori to vsetko dobiesli z divokeho zapadu, aj akesi pochabe pazvukove hudobne zanre budiace v dusi cloveka aj mysli cloveka nervozitu a agresivitu,..proste chut niekomu ublizit! ublizit len tak.. proste ma to napadlo tak som mu ublizil. Takymto by som ja osobne lamal na 2 casti koncatiny. Ale darmo bude dnes niekto niekomu nieco hovorit, ja som si len z dlhej chvile povedal ze trochu zareagujem…

  58. tiez zareagujemSi zabil….Preco tam spominas toho sasa Davida Guettu ked ten ma ku psytrance a celkovo ku trance tak daleko ako papez ku pici:)…och ty moj komercny debilek, chod si radsej pustit Britney Spears na tej svojej super audio zostave a nehadz vsetkych do jedneho vreca ked ocividne nevies o co go…proste skoda slov a dojmy s pojmamy si mylis jedine ty.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *